Raport de activitate februarie-iunie 2022

Prima sesiune a anului 2022 s-a suprapus cu debutul războiului criminal purtat de Federația Rusă împotriva Ucrainei. Războiul și-a pus amprenta puternic asupra agendei parlamentare și guvernamentale pentru ca România să gestioneze cât mai bine posibil criza refugiaților și ajutorul pentru Ucraina. Alături de război principalele teme de dezbatere au fost criza energetică, inflația și creșterea prețurilor.

Sesiunea ne-a găsit în opoziție față de o coaliție de guvernare cu o majoritate solidă incapabilă să pună mai presus gestionarea crizelor suprapuse decât interese electorale sau de partid. Astfel, dincolo de rolul de opoziție, pentru a avea șanse să producem schimbări legislative, a trebuit să învățăm să construim punți cu parlamentari ai puterii în jurul unor inițiative legislative astfel încât să nu fie respinse din start doar pentru că sunt semnate numai de parlamentari USR. Am fost plăcut surprins să constat deschiderea unora dintre ei nu numai pentru a semna inițiative cu noi dar unii chiar au fost constructivi și și-au dus o contribuție semnificativă.

Uneori această abordare a mers, alteori nu, însă cred că acesta este modelul după care ar trebui să funcționeze Parlamentul României: legile trebuie pornite din Parlament, cu parlamentari de la mai multe partide, cu consultări cu societatea civilă, mediul de afaceri, beneficiari. Când vine vorba de legi bune, culoarea politică ar trebui să nu mai conteze. Din păcate lucrurile nu stau întotdeauna așa, însă datoria mea, și în același timp provocarea mandatului meu, este aceea de a încerca până în ultima zi să arăt că se poate.

În ceea ce privește politica internă a partidului USR, nemulțumirile acumulate încă din perioada în care ne-am aflat la guvernare s-au accentuat. Îndepărtarea USR de agenda asumată în 2020 și perpetuarea/acutizarea unor scandaluri interne m-au determinat să renunț la calitatea de membru USR. Astfel, la finalul acestei sesiuni mi-am depus demisia din USR și am devenit senator neafiliat. Același lucru l-au făcut și alți 9 colegi parlamentari USR iar împreună cu ei ne vom implica în construirea noului partid politic, REPER.

În continuare voi detalia cele mai importante demersuri și rezultate ale acestei sesiuni.

Inițiative legislative depuse în aceasă sesiune

1. Creșterea salariilor profesorilor (L322/2022):

Am depus împreună cu colegii din grupul USR PLUS pentru Educație o inițiativă prin care ne propunem creșterea salariilor de bază din învățământul preuniversitar cu 25% din salariul minim. Principalii beneficiari ai acestei măsuri vor fi profesorii debutanți ale căror salarii vor crește de la 1985 lei net la 2715. Ne dorim ca această profesie să devină atractivă pentru absolvenții bine pregătiți care în prezent, datorită nivelului redus al salarizării, nu iau în considerare o carieră în domeniu. Cu siguranță, măsura nu este suficientă, dar este un prim pas necesar pentru a începe să reducem inechitățile din sistem.

Inițiativa a fost respinsă de Senat și se află la Camera Deputaților.

2. Prelungirea programului „Masă caldă în școli” până la finalul anului 2022 (L375/2022)

Inițiativa a fost depusă împreună cu colegii din grupul USR PLUS pentru Educație și îsi propune prelungirea programului „Masă caldă în școli” până la finalul anului 2022. Pentru a produce efectele dorite inițiativa trebuia adoptată în regim de urgență, lucru care nu s-a întâmplat până la finalul sesiunii. În prezent inițiativa se află pe circuitul legislativ la Senat.

3. Embargou pe gaze, petrol si combustibili nucleari proveniți din Federația Rusă (L327/2022)

Am depus împreună cu colegul meu Cătălin Teniță o inițiativă legislativă care interzice temporar importul de gaze, produse petroliere, cărbune și combustibil nuclear de proveniență rusească.

În Ucraina sunt bombardate școli și spitale și sunt omorâți copii iar România, alături de alte state europene, finanțează armata responsabilă de masacre. Asta este realitatea dură: cu banii proveniți din exporturile de petrol și gaze, Federația Rusă plătește soldați. În condițiile în care statul român are resurse energetice, capacități de producție și de stocare, nu avem nici o scuză pentru continuarea importurilor.

Inițiativa a fost semnată de o mare parte dintre parlamentarii USR PLUS fără a avea însă sprijinul partidului. De asemenea a fost semnată de senatori și deputați de la alte formațiuni politice sau neafiliați.

Deși am transmis comunicate de presă și am susținut o conferință de presă pe tema acestei inițiative la care au participat toate televiziunile importante de știri, inițiativa s-a „bucurat” de blocaj în media.

Inițiativa a fost respinsă de Senat fără a se bucura de spațiu de dezbatere sau de atitudine constructivă în comisii în ciuda faptului că este o temă extrem de importantă pe plan european existând acțiuni concrete ale instituțiilor europene în acest sens (ex. rezoluția Parlamentului European care recomanda statelor embargou în forma propusă de noi).

4. Protejarea persoanelor strămutate de riscurile privind traficul de persoane în contextul valului de refugiați din Ucraina (L275/2022)

România este în top când vine vorba de traficul de persoane. Tot România este în această perioadă tarâmul păcii pentru ucrainenii care își părăsesc țara pentru a-și salva viața. Acești oameni vin cu speranță într-o țară care trebuie să facă totul pentru a-i proteja. Statul trebuie să îi informeze despre riscul de a fi traficați și să le ofere instrumente pentru a se putea proteja.

Am depus în acest sens alături de Diana BuzoianuCătălin TenițăDragoş PopescuȘtefan PălărieMara Calista, Andreea Eva Csep și Simona-Maya Teodoroiu o inițiativă legislativă care incriminează transportul și găzduirea de către persoanele condamnate definitiv pentru săvârșirea cu intenție a unor infracțiuni contra vieţii, contra libertăţii persoanei, sclavie, infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor. De asemenea inițiativa legislativă obliga MAI să pună la dispoziție o platforma digitală care să asigure trasabilitatea transportului și găzduirii persoanelor refugiate la noi în țară.

Inițiativa se află pe circuitul legislativ la Senat unde se încearcă respingerea ei însă păstrează încă șanse de a fi adoptată.

5. Corectarea unor inechități în sistemul de pensii pentru cei care au muncit în condiții speciale. (B423/2022)

Algoritmul de calcul al pensiei persoanelor care au lucrat în grupa 1/conditii speciale nu este echitabil. Existenţa unei condiţii de vechime minimă în aceste locuri de muncă determină moduri diferite de calcul al punctajelor medii anuale, chiar în situaţia în care există o diferenţă mică de stagiu între persoane. De exemplu, exista o diferenta considerabila între pensia unei persoane care a lucrat 19 în mină față de o alta care a lucrat 20 de ani în aceleași condiții: pentru prima persoană punctajul mediu anual va fi calculat prin împărţirea sumei punctajelor anuale la 35 iar pentru a doua persoană suma punctajelor anuale se va împărţi la 20 rezultând diferențe considerabile. Această inițiativă vine să corecteze această inechitate.

Inițiativa a fost depusă împreună cu colegi de la USR PLUS, contribuția cea mai mare fiind a senatorului Irineu Darău.

6. Neimpozitarea tichetelor de valoare (L476/2022)

Inițiativa își propune ca tichetele de valoare să nu fie impozabile. A fost depusă împreună cu colegi parlamentari de la USR PLUS iar contribuția cea mai mare îi revine senatorului Irineu Darău.

Evoluția inițiativelor legislative depuse în sesiunile anterioare

1. Inițiativă de modificare a Codului Rutier (B540/2021)

Inițiativa prevede:

  • introducerea cursurilor de conducere defensivă pentru obținerea permisului de conducere precum și pentru reducerea perioadei de suspendare.
  • introducerea cursurilor de prim ajutor pentru obținerea permisului de conducere precum și pentru reducerea perioadei de suspendare.
  • suspendarea permisului după 6 luni de neplată a amenzilor.

Legea a fost adoptată tacit de către Senat. La comisii a primit avize și rapoarte în mare parte negative uneori argumentate pueril (ex. comisia pentru sănătate consideră că nu e nevoie de cursuri de prim ajutor). Anumite critici formulate de Consiliul Legislativ au fost însușite sub formă de amendamente însă nici în forma modificată nu am găsit consens. Inițiativa n-a fost bine primită în principal pentru că MAI a dorit să reglementeze cursurile de conducere defensivă. Totuși, forma în care au reglementat-o este complementară cu forma propusă de mine în sensul în care oferă posibilitatea ca anumite categorii de beneficiari să își poata deduce cursurile din impozit însă nu introduce obligativitatea acestor cursuri. În prezent legea este blocată în sertarele Camerei Deputaților.

2. Inițiativă legislativă pentru acordarea concediului plătit părinților vaccinați cu copii peste 7 ani infectați cu COVID (L540/2021)

Inițiativa își propune să elimine discriminarea copiilor cu vârsta de peste 7 ani infectați cu COVID ai căror părinți, fiind vaccinați, nu sunt considerați contacți direcți și nu beneficiază de concediu plătit nici pentru carantină, nici pentru ingrijirea copilului. Părinții nevaccinați beneficiază în prezent de concediu fie ca urmare a impunerii carantinei fie pentru îngrijirea copilului sub 7 ani.

Legea a fost adoptată de Parlament și promulgată prin Decretul nr. 444/30/03/2022 și a devenit Legea nr. 73/30/03/2022 (publicată în Monitorul Oficial nr. 315/31/03/2022)

3. Inițiativă legislativă pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități (L106/2022)

Inițiativa legislativă este una foarte amplă și modifică substanțial legea 448/2006 propunandu-și schimbarea paradigmei în acest domeniu.

Principalele modificări propuse sunt:

  • Crearea posibilității acordarii certificatului de încadrare în grad pe termen nelimitat și pentru copiii cu dizabilități.În prezent, această posibilitate nu există pentru copii, ci doar pentru adulți, indiferent de gravitatea condiției copilului și chiar dacă acesta suferă de o boală incurabilă pentru care primește îngrijiri paliative.
  • Creșterea indemnizațiilor. În prezent, indemnizația pentru un adult cu handicap grav este de 70% din Indicele social de referință (ISR), respectiv 350 lei, iar pentru un copil cu handicap grav este de 300 lei. Am propus creșterea acestora până la nivelul indicelui social de referință. Reamintim că, prin lege, acesta va fi indexat anual cu rata inflației. Pentru acele persoane care, din cauza dizabilității grave, nu au avut și nici nu pot avea alte surse de venituri de tip salarial, am propus un venit de completare, la nivelul indicelui social de referință.
  • Oferirea de alternative pentru a evita instituționalizarea. Majoritatea covârșitoare a persoanelor cu dizabilități se află în grija exclusivă a familiei. În momentul în care acest sprijin încetează, instituționalizarea este în prezent singura opțiune. Am propus măsuri pentru dezvoltarea de servicii în comunitate, de îngrijire și asistență la domiciliu sau în familia extinsă.
  • Am clarificat dispozițiile cu caracter general din lege, precizând care sunt obligațiile autorităților centrale, județene și locale, precum și sancțiunile aferente nerespectării acestor obligații. E nevoie de accesibilizarea mediului, precum și de asigurarea unei incluziuni reale, prin garantarea accesului la educație, sănătate și muncă.
  • În vederea încurajării independenței și a ocupării în muncă a persoanelor cu dizabilități instituționalizate, acestea nu vor mai plăti contribuția prevăzută la art.94 lit d. De asemenea, este încurajată implicarea ANOFM, prin Agențiile județene, în organizarea și elaborarea de programe de formare/reconversie profesională a persoanelor cu dizabilități, în angajarea și formarea de facilitatori pentru muncă, precum și în comunicarea cererii/ofertei de locuri de muncă.
  • Pentru respectarea dreptului la educație, MEN, în colaborare cu DGASPC-urile, va stabili numărul necesar de cadre didactice itinerante/de sprijin și va demara măsuri pentru angajarea/pregătirea profesională a acestora. MEN va asigura și adaptarea curiculei pentru copiii cu CES integrați în învățământul de masă, precum și procedura specifică de examinare/evaluare a competențelor.
  • Pentru a asigura garantarea în plată a salariilor asistenților personali, am prevăzut asigurarea sumelor respective de la bugetul central în proporție de 100%.Această lege are un impact semnificativ asupra vieților tuturor persoanelor cu dizabilități din România. Invit și alți colegi din Parlament care pun preț pe viața și pe demnitatea umană, precum și pe respectarea drepturilor semenilor noștri, să ni se alăture în acest demers necesar.

Inițiativa a fost adoptată tacit de Senat, a primit avize și raport pozitive. Au fost depuse 80 de amendamente lucrate împreună cu ONG-uri, reprezentanți CES și parlamentari de la aproape toate partidele. Legea a fost susținută public la dezbaterile din plenul Senatului de toate partidele, însă prin amânarea votului s-a împlinit termenul de adoptare tacită.

În prezent legea se află la Camera Deputaților însă va trebui reluată discuția pe cele 80 de amendamente care nu au fost transmise Camerei datorită procedurii de adoptăre tacită. Până acum a primit avize favorabile.

4. Inițiativă legislativă pentru încurajarea calității în învățământul universitar (Plx-608)

Inițiativa își propune să modifice criteriile finanțării suplimentare acordată universităților astfel încât să avantajeze universitățile care pun calitatea mai presus de cantitate.

Astfel, se propune creșterea finanțării suplimentare la un procent de 50% aplicat finanțării de bază. si acordarea ei după următoarele criterii:

  • cel putin 30% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de gradul de absorbție a absolvenților pe piața muncii în domeniile corespunzătoare specializării în interval de 3 ani de la absolvirea studiilor de licență;
  • cel puțin 20% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de calitatea cercetării științifice; 
  • cel puțin 10% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de implicarea studenților și masteranzilor în proiecte de cercetare
  • cel puțin 20% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de orientarea internațională ținând cont de ponderea mobilităților studențești, de competițiile academice internaționale, de ponderea studenților străini înscriși în programe de studii;

Inițiativa a fost respinsă de către Senat. În prezent se află la Camera Deputaților. A întâmpinat, așa cum era de așteptat, opoziția unor rectori cu conexiuni politice importante. Deși membrii comisiilor în care s-a dezbătut legea au recunoscut problema, au preferat s-o respingă fără însă a veni cu soluții alternative.

5. Interdicția incompatibililor de a mai exercita atribuții de conducere și control oriunde la stat

Inițiativa a scos în evidență apetitul extrem de scăzut al noii coaliții de guvernare (PNL-PSD-UDMR) de a reforma administrația publică prin intărirea criteriilor de integriate în rândul celor care gestioneaza direct banul public.

Propunerea legislativă a fost respinsă atât la comisii cât și la Plen în Camera Deputaților. Momentul votului a fost unul atipic, PNL, PSD și UDMR alegând sa voteze opțiunea „Prezent, nu votez” astfel încât legea să nu întrunească numărul necesar de voturi pentru a fi adoptată. Prin această opțiune de vot, PNL, PSD și UDMR vor să păstreze aparențele de a nu se fi opus legii chiar dacă efectul este exact același ca în cazul unui vot împotrivă. Acesta este modul în care PNL, PSD și UDMR și-au dat mâna în sprijinul incompatibililor pe care chiar dumnealor i-au promovat în funcții.

Legea se află în prezent la Senat, cameră decizională, cu șanse mici de a fi adoptată având în vedere că deja a primit avize nefavorabile de la comisiile avizatoare. Urmeaza raportul Comisiei Juridice și votul final.

În aceasă sesiune legea a rămas în același stadiu: blocată la Senat.

6. Reincriminarea faptelor de construire fără autorizație a unor proiecte de utilitate publică ce afectează mediul(L139/2021)

Inițiativa își propune să refacă legislația așa cum era până în luna august 2020 când a intrat în vigoare o modificare legislativă inițiată de deputatul Florin Iordache prin care faptele de construire fără autorizație a unor proiecte care afectează mediul (drumuri forestiere, exploatări de albii de râuri, foraje, etc) au fost dezincriminate. hÎn prezent aceste fapte se sancționează cu o simplă amendă.

Legea a fost adoptată tacit de Senat. De obicei acest lucru arată că legea este una incomodă pentru PNL, PSD și UDMR și nu vor să-și asume la vedere un vot împotrivă în prima cameră sesizată.

La Camera Deputaților, legea a rămas blocată în sertarele comisiilor juridică și administrație. Punctul de vedere al Guvernului este negativ.

Activitate în comisii

  • Amendamente pentru protejarea refugiaților din Ucraina.

Amendamentele propun incriminarea prestării de servicii de transport sau cazare pentru persoane strămutate de către persoane anterior condamnate penal pentru infracțiuni contra vieții, trafic de persoane, sclavie, etc. De asemenea, amendamentele obligau MAI sa pună la dispoziția refugiaților o platforma electronică în care refugiații să poată anunța cine îi transportă și cine îi cazează. Amendamentele au fost respinse

  • Amendament pentru clarificarea reglementărilor privind activitățile de predare prestate de către consilieri juridici. Amendamentul prevede ca activitatea de predare să se refere la domeniul juridic. Amendamentul a fost respins
  • Amendamente pentru extinderea plafonării prețului la energie pentru toți consumatorii

Reglementările Guvernului în ceea ce privește plafonarea prețurilor la energie instituie un prag maxim de consum pentru aplicarea plafonării. Concret, un consumator care s-a încadrat sub pragul de 300 kwh pe lună va beneficia de plafonare. În schimb, un consumator care a consumat 301 kwh nu va beneficia de plafornare și va plăti la prețul pieței. Amendamentele propun ca plafonarea să se aplice tuturor consumatorilor pentru consumul aflat sub prag. Cu alte cuvinte, toți consumatorii, indiferent de consum să beneficieze de plafonare pentru primii 300 kwh. Amendamentele au fost respinse.

  • Amendamente pentru plata drepturilor salariale ale profesorilor câștigate în instanță într-un interval de timp rezonabil.

Profesorii au câștigat în instanță drepturi salariale retroactive pe ultimii 4 ani. Guvernul a dat OUG pentru plata acestor drepturi eșalonat pe 5 ani de aici înainte. Mai mult, cea mai mare parte a acestor bani ar urma să fie plătită în ultimul an. Cu alte cuvinte, profesorii au fost păcăliți 4 ani și Guvernul a decis să-i mai păcălească încă 5. Amendamentele impuneau Guvernului să facă aceste plăți în maxim 2 ani.

  • Amendamente pentru aplicarea legii salarizării în învățământ

În prezent, legea salarizării prevede un salariu mai mare pentru profesori decât ce primesc în realitate. Acest lucru a fost posibil datorită multiplelor prorogări de termene instituite (chiar și de către PSD) după ce legea propusă de PSD pentru mărirea salariilor a fost adoptată și promulgată. Amendamentele aduc salariile profesorilor la nivelul prevăzut de lege. Amendamentele au fost adoptate de către comisia pentru învățământ însă s-au pierdut o dată cu adoptarea tacită a OUG 130/2021. Procedural s-a găsit o variantă prin care toată lumea să fie de acord cu modificarea, să nu se expună public, dar să scape de problemă prin adoptare tacită.

Activitate în circumscripție

Presă

Evenimente

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s