Scrisoare deschisă adresată Președintelui României pe tema legilor educației

[29 iulie 2022]

REPER îi cere președintelui Klaus Iohannis, printr-o scrisoare deschisă, să acționeze concret în cazul legilor educației anunțate de ministrul Sorin Cîmpeanu şi lansează un apel deschis către societatea civilă, profesori şi experți în educație să se alăture acestui demers.

Considerăm că președintele României este dator să își respecte promisiunea făcută chiar la începutul primului mandat, când a anunțat că principalul său proiect pentru cetățenii acestei țări este „România Educată”. Au trecut şapte ani de atunci.

La raportul publicat acum un an au participat numeroși specialiști din educație, care s-au implicat cu bună credință în ceea ce ar fi trebuit să însemne o relansare a educației în România, proiectul de țară al preşedintelui Iohannis. După un an, ministrul Cîmpeanu, girat de președinte în Guvernul Ciucă, a ales să ignore tot acest efort și să propună un pachet de legi de o calitate jalnică. Acesta nu doar că nu deschide drumul către o reformă autentică a celui mai important domeniu pentru viitorul acestei țări, dar este lipsit complet de viziune şi conține propuneri retrograde, pe alocuri inepte, care nu corespund realităților unui sistem performant, adaptat unor generații dinamice, de care România are atâta nevoie.

Ca atare, cerem președintelui Klaus Iohannis să cheme specialiștii cu care a pornit la drum în proiectul România Educată, şi alții care s-au alăturat pe parcurs, din nou la masa dialogului. Aceștia trebuie să ajute la redactarea amendamentelor necesare îndreptării greșelilor din pachetul de legi al ministrului Educației și să adauge direcțiile necesare reformei educației în România. Nu am uitat nicio clipă faptul că domnul președinte Iohannis a fost dascăl înainte de a ajunge în cea mai importantă funcție din statul român și din respect pentru propria ambiție politică și promisiune făcută cetățenilor acestei țări îi cerem să intervină de urgență pentru a repara proiectul greșit al ministrului Cîmpeanu.

REPER va depune amendamente în Parlament la pachetul de legi ale educației, a început deja lucrul împreună cu specialiștii din educație și lansează un apel către societatea civilă să se alăture acestui efort. Așteptăm contribuțiile și sugestiile tuturor celor care doresc să se implice în acest efort. Vom organiza, de altfel, un maraton de dezbateri, care va dura 24 de ore, pe tema legilor educației. El va îngădui oricăror voci de experți şi din societatea civilă să se exprime în privința educației de care are nevoie România. Asta înseamnă reprezentare corectă a nevoilor şi expertizei din societate. Educația nu poate fi lăsată pe mâna unor politicieni plagiatori.

Noi, ca politicieni, avem datoria de a lucra împreună cu experții şi societatea civilă pentru a ne asigura de o astfel de reprezentare.

Vom redeschide dezbaterea publică asupra educației și vom pune presiune pe actuala coaliție guvernamentală, care nu pare capabilă să înțeleagă în ce direcție evoluează lumea modernă. Legile educației trebuie să fie un efort colectiv. Cerem aceastei coaliții să nu se blocheze în interese mărunte şi să dea României proiectul de care este nevoie. Vom pune pe masă propunerile şi amendamentele noastre pentru că ele construiesc o viziune pentru educația din România. Iar dacă nu există susținere şi minima înțelegere pentru ca acest proiect vital să devină realitate, le vom folosi la schimbarea pachetului de legi ale educației în viitoarea legislatură.

„Cele două proiecte de lege propuse în perioada vacanței spre consultare (și nu spre dezbatere) fac un imens deserviciu programului „România educată” și ridiculizează munca echipei prezidențiale. Lista erorilor, incoerențelor și aberațiilor descoperite în primele zece zile de cei care au citit proiectele este atât de lungă, încât suntem îndreptățiți să ne întrebăm dacă aceste proiecte servesc societatea sau doar consfințesc consolidarea unei noi rețele de putere. Politizând excesiv educația, ele nu asumă deloc rolul crucial pe care aceasta trebuie să o joace în dezvoltarea României, ci creează o oligarhie care capturează pe termen lung toate resursele sistemului școlar și, prin asta, dă naștere unor noi și profunde inegalități sociale. Doar prin nerăbdarea de a acapara cât mai repede pozițiile de putere și de a închide definitiv jenantele probleme de integritate ale echipei guvernamentale se poate explica alegerea acestei scurte perioade estivale pentru consultări, într-un dispreț total pentru profesorii care sunt în concediu legal și simulând o consultare al cărei scop este doar legitimarea unor proiecte care aruncă educația în haos și îndepărtează România de o traiectorie demnă pentru deceniile ce vin”, a declarat profesorul Ciprian Mihali, coordonator al echipei pentru educație REPER.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *