Raport de activitate septembrie-decembrie 2021

Debutul celei de-a doua sesiuni parlamentare a coincis cu debutul crizei politice în urma căreia USR PLUS a ieșit de la guvernare și a intrat în opoziție. Acest proces a ținut ocupată agenda parlamentară pentru o bună parte din această sesiune marcată de confuzie și incertitudini ce au perturbat activitatea legislativă atât la Plen cât și în comisii.

Dincolo de instabilitatea politică, eu și echipa mea ne-am continuat activitatea cu profesionalism și am finalizat și depus proiecte legislative importante. Redau în continuare cele mai importante activități și proiecte din această sesiune.

Inițiative legislative personale

1. Inițiativă de modificare a Codului Rutier (B540/2021)

Inițiativa prevede:

  • introducerea cursurilor de conducere defensivă pentru obținerea permisului de conducere precum și pentru reducerea perioadei de suspendare.
  • introducerea cursurilor de prim ajutor pentru obținerea permisului de conducere precum și pentru reducerea perioadei de suspendare.
  • suspendarea permisului după 6 luni de neplată a amenzilor.

În acest moment legea este depusă la Senat urmând sa intre în sesiunea următoare la comisii.

2. Inițiativă legislativă pentru acordarea concediului plătit părinților vaccinați cu copii peste 7 ani infectați cu COVID (L540/2021)

Inițiativa își propune să elimine discriminarea copiilor cu vârsta de peste 7 ani infectați cu COVID ai căror părinți, fiind vaccinați, nu sunt considerați contacți direcți și nu beneficiază de concediu plătit nici pentru carantină, nici pentru ingrijirea copilului. Părinții nevaccinați beneficiază în prezent de concediu fie ca urmare a impunerii carantinei fie pentru îngrijirea copilului sub 7 ani.

Toate partidele și-au manifestat susținerea pentru această inițiativă legislativă și am reușit astfel în timp record să o adoptăm la Senat, prima cameră sesizată. În sesiunea următoare urmează dezbaterile la Camera Deputaților, cameră decizională.

3. Inițiativă legislativă pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități (B616/2021)

Inițiativa legislativă este una foarte amplă și modifică substanțial legea 448/2006 propunandu-și schimbarea paradigmei în acest domeniu.

Principalele modificări propuse sunt:

  • Crearea posibilității acordarii certificatului de încadrare în grad pe termen nelimitat și pentru copiii cu dizabilități.În prezent, această posibilitate nu există pentru copii, ci doar pentru adulți, indiferent de gravitatea condiției copilului și chiar dacă acesta suferă de o boală incurabilă pentru care primește îngrijiri paliative.
  • Creșterea indemnizațiilor. În prezent, indemnizația pentru un adult cu handicap grav este de 70% din Indicele social de referință (ISR), respectiv 350 lei, iar pentru un copil cu handicap grav este de 300 lei. Am propus creșterea acestora până la nivelul indicelui social de referință. Reamintim că, prin lege, acesta va fi indexat anual cu rata inflației. Pentru acele persoane care, din cauza dizabilității grave, nu au avut și nici nu pot avea alte surse de venituri de tip salarial, am propus un venit de completare, la nivelul indicelui social de referință.
  • Oferirea de alternative pentru a evita instituționalizarea. Majoritatea covârșitoare a persoanelor cu dizabilități se află în grija exclusivă a familiei. În momentul în care acest sprijin încetează, instituționalizarea este în prezent singura opțiune. Am propus măsuri pentru dezvoltarea de servicii în comunitate, de îngrijire și asistență la domiciliu sau în familia extinsă.
  • Am clarificat dispozițiile cu caracter general din lege, precizând care sunt obligațiile autorităților centrale, județene și locale, precum și sancțiunile aferente nerespectării acestor obligații. E nevoie de accesibilizarea mediului, precum și de asigurarea unei incluziuni reale, prin garantarea accesului la educație, sănătate și muncă.
  • În vederea încurajării independenței și a ocupării în muncă a persoanelor cu dizabilități instituționalizate, acestea nu vor mai plăti contribuția prevăzută la art.94 lit d. De asemenea, este încurajată implicarea ANOFM, prin Agențiile județene, în organizarea și elaborarea de programe de formare/reconversie profesională a persoanelor cu dizabilități, în angajarea și formarea de facilitatori pentru muncă, precum și în comunicarea cererii/ofertei de locuri de muncă.
  • Pentru respectarea dreptului la educație, MEN, în colaborare cu DGASPC-urile, va stabili numărul necesar de cadre didactice itinerante/de sprijin și va demara măsuri pentru angajarea/pregătirea profesională a acestora. MEN va asigura și adaptarea curiculei pentru copiii cu CES integrați în învățământul de masă, precum și procedura specifică de examinare/evaluare a competențelor.
  • Pentru a asigura garantarea în plată a salariilor asistenților personali, am prevăzut asigurarea sumelor respective de la bugetul central în proporție de 100%.Această lege are un impact semnificativ asupra vieților tuturor persoanelor cu dizabilități din România. Invit și alți colegi din Parlament care pun preț pe viața și pe demnitatea umană, precum și pe respectarea drepturilor semenilor noștri, să ni se alăture în acest demers necesar.

Inițiativa a fost depusă la Senat, va ajunge pe masa comisiilor în sesiunea următoare. Dialogul politic cu societatea civilă și cu celalte partide este în desfășurare pentru a găsi cea mai bună formulă și pentru a obține sprijin politic.

4. Inițiativă legislativă pentru încurajarea calității în învățământul universitar (Plx-608)

Inițiativa își propune să modifice criteriile finanțării suplimentare acordată universităților astfel încât să avantajeze universitățile care pun calitatea mai presus de cantitate.

Astfel, se propune creșterea finanțării suplimentare la un procent de 50% aplicat finanțării de bază. si acordarea ei după următoarele criterii:

  • cel putin 30% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de gradul de absorbție a absolvenților pe piața muncii în domeniile corespunzătoare specializării în interval de 3 ani de la absolvirea studiilor de licență;
  • cel puțin 20% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de calitatea cercetării științifice; 
  • cel puțin 10% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de implicarea studenților și masteranzilor în proiecte de cercetare
  • cel puțin 20% din finanțarea suplimentară se va acorda în funcție de orientarea internațională ținând cont de ponderea mobilităților studențești, de competițiile academice internaționale, de ponderea studenților străini înscriși în programe de studii;

Inițiativa a fost depusă la Camera Deputaților urmând a fi dezbatută și votată în sesiunea următoare.

Evoluția inițiativelor legislative depuse în sesiunea anterioară

1. Interdicția incompatibililor de a mai exercita atribuții de conducere și control oriunde la stat (L470/2021)

Inițiativa a scos în evidență apetitul extrem de scăzut al noii coaliții de guvernare (PNL-PSD-UDMR) de a reforma administrația publică prin intărirea criteriilor de integriate în rândul celor care gestioneaza direct banul public.

Propunerea legislativă a fost respinsă atât la comisii cât și la Plen în Camera Deputaților. Momentul votului a fost unul atipic, PNL, PSD și UDMR alegând sa voteze opțiunea „Prezent, nu votez” astfel încât legea să nu întrunească numărul necesar de voturi pentru a fi adoptată. Prin această opțiune de vot, PNL, PSD și UDMR vor să păstreze aparențele de a nu se fi opus legii chiar dacă efectul este exact același ca în cazul unui vot împotrivă. Acesta este modul în care PNL, PSD și UDMR și-au dat mâna în sprijinul incompatibililor pe care chiar dumnealor i-au promovat în funcții.

Legea se află în prezent la Senat, cameră decizională, cu șanse mici de a fi adoptată având în vedere că deja a primit avize nefavorabile de la comisiile avizatoare. Urmeaza raportul Comisiei Juridice și votul final.

2. Reincriminarea faptelor de construire fără autorizație a unor proiecte de utilitate publică ce afectează mediul

Legea își propune să refacă legislația așa cum era până în luna august 2020 când a intrat în vigoare o modificare legislativă inițiată de deputatul Florin Iordache prin care faptele de construire fără autorizație a unor proiecte care afectează mediul (drumuri forestiere, exploatări de albii de râuri, foraje, etc) au fost dezincriminate. În prezent aceste fapte se sancționează cu o simplă amendă.

Legea a fost adoptată tacit de Senat. De obicei acest lucru arată că legea este una incomodă pentru PNL, PSD și UDMR și nu vor să-și asume la vedere un vot împotrivă în prima cameră sesizată.

La Camera Deputaților, legea a fost avizată favorabil în Comisia pentru agricultură și în Comisia pentru industrii. Urmează avizul Comisiei pentru mediu și raportul comun al Comisiilor pentru administrație și Juridică.

Activitate în Comisii

Dată fiind instabilitatea politică, activitatea comisiilor a fost afectată deoarece nimeni nu mai putea fi sigur de voturile foștilor parterneri de guvernare sau ale potențialilor parteneri de guvernare. Comisia Juridică de exemplu, cea mai aglomerată comisie ca volum de legi ce trebuie examinate s-a întrunit de foarte puține ori și cu foarte puține legi pe ordinea de zi comparativ cu sesiunea anterioară. Foarte multe legi au fost lăsate să treacă tacit de Senat sau au rămas la sertar pentru zile cu stabilitate mai mare.

Totuși, chiar și în aceste condiții, menționez două dintre cele mai importante succese în cadrul comisiilor.

1. Amendamente pentru reducerea până la eliminare a finanțării centrelor mamut

România poate fi pusă în situația unui infringement din cauza neîndeplinirii obligațiilor de desființare a centrelor mamut în care se află persoane instituționalizate. Astfel, am depus la comisie amendamente prin care la 1 ianuarie 2022 finanțarea acestor centre s-a redus cu 50%, iar la 1 ianuarie 2023 finanțarea acestor centre va fi redusă complet. Autoritățile locale au două variante: fie reorganizează aceste centre pentru a îndeplini standardele asumate de România, fie va suporta din fonduri proprii finanțarea acestor centre.

2. Amendamente pentru a menține angajările la stat sub controlul Parlamentului

Până la finalul anului trecut, numărul maxim de posturi din aparatul guvernamental se făcea prin lege sau prin OUG, ambele instrumente supuse controlului parlamentar (ajungeau la vot în Parlament). Astfel, Parlamentul putea bloca eventuale abuzuri ale Executivului prin care măreau excesiv organigrama aparatului din subordinea Guvernului (ministere, agenții, etc).

În această sesiune, am avut pe masa Comisiei pentru muncă legea de aprobare a OUG prin care Guvernul actualiza cadrul legislativ astfel încât numărul maxim de posturi să fie stabilit prin Hotărâre de Guvern, instrument care nu este supus controlului parlamentar.

Am depus cu această ocazie amendamente la legea de aprobare a OUG și am eliminat această prevedere abuzivă. Am avut surpriza unui vot favorabil in Comisia de muncă. Legea de aprobare a OUG a fost pusă pe ordinea de zi la Plen fix în ziua în care legea trecea tacit.

Totul bine până aici, însă, în loc să fie supusă la vot cu tot cu amendamente, grupul PNL a cerut retrimiterea la Comisie pentru raport suplimentar. Absolut aberantă solicitarea ținând cont ca era ultima zi în care Senatul putea vota această lege. Evident, legea a fost retrimisă prin vot la Comisie, astfel încât s-a îndeplinit termenul de adoptare tacită ceea ce înseamnă că la Camera Deputaților legea ajunge fără amendamentul nostru. Iată așadar cum acționează PNL și PSD folosind tot felul de portițe procedurale.

Evenimente și dezbateri

  1. Discuție live despre criza politică
  2. Discuție despre deschiderea școlilor în pandemie.

Intervenții în Plen

  1. Intervenție în Plen pe marginea inițiativei anti-vaccin a AUR
  2. Jaful Romexpo, primul tun al coaliției Stânga-Dreapta-Parandărăt
  3. Amendamente pentru taierea finanțării centrelor mamut
  4. Amendamente pentru autostrada Craiova-Lugoj și drumul expres Craiova-Pitești

Activități în circumscripție

  1. Craiova are nevoie de măsuri pentru creșterea siguranței rutiere
  2. Concursurile pentru directori, un eșec anunțat al ISJ Dolj
  3. Misiune imposibilă pentru ISJ Dolj: respectarea legii
  4. Craiova nu mai are bani pentru persoanele cu dizabilități
  5. Amendamente pentru autostrada Craiova-Lugoj și drumul expres Craiova-Pitești

Alte teme de interes

  1. Sesizare CNCD
  2. Scrisoare deschisă pentru depolitizarea educației
  3. Pușculița de partid PNDL 3
  4. Politicianul român, între posterior și posteritate
  5. „NU” Guvernului Ciucă
  6. Scrisoare deschisă pentru susținerea reglementării ocupației de Analist Comportamental

Apariții în presă

  1. GDS.ro: De ce trebuie schimbat Codul Rutier
  2. G4Media.ro: Cursuri obligatorii de conducere defensiva
  3. B1 TV: discuție despre inițiativa mea de introducere a cursurilor de conducere defensivă
  4. Hotnews.ro: Cursuri de conducere defensivă și de prim-ajutor.
  5. EuropaFM.ro: Noi reguli pentru obținerea permisului
  6. TVR Craiova: discuție pe teme de actualitate politică
  7. GDS.ro: Circul de la TV nu ține de cald
  8. GDS.ro: Metoda contemporană a otrăvirii fântânilor în județul Dolj
  9. GDS.ro: Integritate versus interese
  10. GDS.ro: cursuri de conducere defensivă și prim-ajutor pentru obținerea permisului
  11. G4Media.ro: Greva profesorilor
  12. DC News: interviu pe tema inițiativei de introducere a cursurilor de conducere defensivă
  13. GDS.ro: Inițiativă legislativă pentru respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități
  14. News.ro: Amendamente împotriva stabilirii numărului maxim de posturi la stat de către Guvern
  15. StirileProTV.ro: Scrisoare către Iohannis pentru convocarea sesiunii extraordinare pentru reexaminarea legii care împiedica numirea directorilor interimari de catre ministru.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s